Inez van Kesteren

Inez van Kesteren
Inez van Kesteren

dinsdag 4 december 2012

Weg met de botsauto...!

Ik kom ze wel eens tegen bij opdrachtgevers: medewerkers die als botsautootjes over de werkvloer schieten. Alsof ze elke ochtend het metaforische muntje in hun botsauto duwen en zoveel mogelijk collega's willen raken. Door het per definitie met anderen oneens te zijn, door dwars te liggen, snerende opmerkingen te maken en/of te roddelen. Je herkent ze gelijk: dikke vriendjes met 'de baas' maar... ondertussen. Collega's kunnen kiezen: negeren of confronteren. Je hebt er altijd een collega tussen zitten die daar niet tussen kan kiezen en er 'dus' gespannen of zelfs óverspannen van raakt. Een groot risico!
 
Botsauto's op de werkvloer zijn funest voor de werksfeer, de bedrijfscultuur en uiteindelijk voor de gezondheid van de organisatie. Je hoeft het absoluut niet altijd met elkaar eens te zijn, maar wederzijds respect en op een transparante en oprechte wijze met elkaar blijven communiceren zijn zaken die van groot belang zijn om als organisatie overeind te blijven. Met elkaar werken, niet langs elkaar werken. Neuzen dezelfde kant op, gezamenlijke doelen nastreven, elkaar vertrouwen, opbouwende kritiek kunnen leveren, elkaar successen gunnen. Het zijn zomaar wat dingen die helaas lang niet altijd vanzelfsprekend zijn. Veel organisaties 'doen aan' marketing en communicatie maar vergeten de interne communicatie. Interne communicatie is de sleutel tot het voorkomen van botsauto's binnen je organisatie: begrip blijven kweken tussen verschillende medewerkers en voorkomen dat afdelingen van elkaar vervreemden. Door collega's op een ontspannen wijze kennis en ervaringen te laten delen creëer je binnen de verschillende lagen van de organisatie inzicht ('oh, dus dáárom doen ze dat!'), cohesie en draagvlak.

En... wat gebeurt er als iemand geen muntjes meer kan vinden voor zijn botsauto...? Dan laat ie 'm staan en draait bij. Of... hij of zij verlaat de vloer. Soms is het beter om afscheid van iemand te nemen dan dat diegene andere waardevolle medewerkers negatief blijft beïnvloeden...

2 opmerkingen:

  1. Knap hoor, als dit het begin is wat kan het dan nog worden!! leuk geschreven en heel herkenbaar!! Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitstekend geschreven Inez, compliment!

    BeantwoordenVerwijderen