Inez van Kesteren

Inez van Kesteren
Inez van Kesteren

maandag 3 december 2012

Om te beginnen


Communicatie... een schijnbaar vanzelfsprekend begrip. Weinig mensen zijn zich bewust van de veelzijdigheid en complexiteit van communicatie. Het is er overal en altijd, bewust en onbewust.

Op Wikipedia staat: Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren.

Bij communicatie deelt men informatie via geluid (zoals bij spraak en toon) en vorm (zoals beeld, symboliek en tekst). Het contact omvat ook handelingen, want door ons gedrag communiceren we meer dan we denken. De impact van bewuste en onbewuste daden kan heel groot zijn bij betekenistoekenning: non-verbale communicatie kan zelfs de doorslag geven boven doelbewust gekozen woorden en symboliek. Zo kan dus ook de (on)geloofwaardigheid van iemand beïnvloed worden. Iemand kan roepen totaal niet nerveus te zijn, maar ondertussen schieten zijn ogen alle kanten op, staat het zweet op zijn voorhoofd en wiebelt hij continu met zijn benen. Dan klopt er iets niet...

Taal speelt een belangrijke rol binnen de communicatie, maar beeld is eigenlijk onmisbaar. Ik zoom even in op online communicatie, bijvoorbeeld via een website of via social media. Het draait bij communicatie om zenden en ontvangen, om interpretatie. De zender kan X bedoelen, maar de ontvanger kan het als Y opvatten. Dit is 'in real life' snel merkbaar, de zender kan vervolgens bijsturen en/of verduidelijken door de boodschap nogmaals of anders te verwoorden. Bij online communicatie is dit nagenoeg onmogelijk. Als zender kan je de online boodschap niet ondersteunen met gebaren, oogcontact of gelaatstrekken. Hooguit met wat emoticons, maar ook die worden nogal eens verkeerd geïnterpreteerd. Is de knipoog in de vorm van ;-) bedoeld als een flirt, een grapje of een tactische poging de ernst van de boodschap wat af te zwakken? Ook is de reactie van de ontvanger(s) niet zichtbaar. Eventuele mis-interpretaties zijn dus lang of voor altijd onduidelijk en vallen niet recht te zetten.

Door de hierboven beschreven 'handicaps' valt of staat een online bericht (ongeacht de omvang) met een logische inleiding van de boodschap, duidelijk taalgebruik en de juiste 'tone of voice'. En als het éven kan: relevant beeldmateriaal waardoor de kern van het verhaal gevisualiseerd kan worden. Dat hoeft lang niet altijd serieus, humor is welkom! Mensen kunnen zich nu eenmaal makkelijker identificeren met een boodschap als daar ondersteunend en niet al te ingewikkeld beeldmateriaal bij wordt gebruikt. Teksten worden hierdoor leesbaarder en leveren minder misverstanden op. Ik ben uiteraard op zoek gegaan naar een geschikte (grappige!) afbeelding bij dit bericht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten