Inez van Kesteren

Inez van Kesteren
Inez van Kesteren

vrijdag 8 februari 2013

Kan je het zien...?

Buitenreclame is een vak apart. Mensen schieten immers in hoog tempo, pratend met reisgenoten of bellend met hun geliefden, op hun fiets, in de auto, bus of trein aan de vele reclame-uitingen voorbij.

Vaak gaat het om grote posters. Die hangen dan bijvoorbeeld in een bushokje achter glas. Of ze worden op van die 'sandwichborden' geplaatst, vastgebonden aan de lantaarnpalen langs de weg.
Hoe dan ook, in één oogopslag moet duidelijk zijn waar de reclame over gaat: een nieuw product, een concert, een kortingsactie, noem maar op.

De afgelopen weken ben ik er eens extra op gaan letten. Het is niet te geloven hoe vaak het mis gaat: te lichte letters op een felgekleurde achtergrond, een veel te klein lettertype, Lange zinnen zodat je maar de helft kan lezen en de kernboodschap mist. Zo zonde... Adverteerders betalen grof geld om een x aantal weken hun boodschap te verkondigen en vervolgens bereiken ze hun doelgroep onvoldoende.

Zoals zo vaak in de marketing: less is more. Liever een spierwitte poster met daarop in grote zwarte blokletters alleen maar 'www.kijkmaarsnel.nl' (domein is nog vrij, dus sla je slag) dan allerlei goedbedoelde exotische volzinnen rondom prachtige afbeeldingen. In het geval van die witte poster: wedden dat veel passanten vanuit de auto of bus die website op hun smartphone checken? Nieuwsgierigheid is nog altijd de ideale trigger. Veel adverteerders zijn echter bang voor witruimte, alsof ze waar voor hun geld willen. "Die centimeters zijn al zo duur, hoppa vol moet die poster!" Nee dus. Het gaat om je boodschap, het gaat om traffic naar je website en vooral: het gaat om verkoop. En dus moet je simpelweg opvallen én... onthouden worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten